04 maj 2009

Heja ekologiskt!

Idag har jag varit på en temadag i Rosendals trädgård på Djurgården.
Så inspirerande och lärorikt!

En kvinna berättade under några timmar för oss om fetter!
De nyttiga och de onyttiga.

De fetter som är skadliga för oss är härdade (typ margarin, jag ska ALDRIG mer äta margarin), de bildar transfetter som vi ju alla vet är skadligt.
Oxiderade fetter bildar skadligt kolesterol
Homogeniserade fetter fastnar i kärlen och oxiderar fortare
tex..

De bra fetterna som läker och skapar förutsättningar för hälsa är
Fet fisk, linfröolja (2 msk om dagen, superduperbra för kroppen) innehåller rikligt med omega 3
Smör och kokosfett (den som går att köpa i hälsokosten) har korta och medellånga kolvätekedjor
linfröolja och oliviolja (extra virgin) kallpressade oljor
och så ekologiska fetter.

Smör är bra! Använd riktigt smör på mackan, att steka i och att baka med. Släng margarinet.

Ekologiskt överhuvudtaget är bättre. Visst finns det billigare alternativ, men är ändå inte din (och dina barns) hälsa viktigare än nya kläder, ny bil, nytt hit och nytt dit?
Lägg några kronor extra på maten och må bättre!

Jag för min del kommer att köpa ekologiskt i ännu större utsträckning och kasta halv och helfabrikat, inte använda margarin och "dåliga" fetter och nu har jag äntligen fått en BRA anledning till att lägga ner godis och annat kemiskt!
Jag vill må bra!

Ja efter det här så lagade vi god mat tillsammans och hade det mysigt! :)
Äntigen ahr jag utökat min samling av såser och röror. Recept kommer upp vart efter jag har provat :)

Nu ska jag göra nåt annat som är bra för hälsan; SOVA!

Inga kommentarer: